Skip to content
Außenaufnahme einer zweigeschossigen Schulgebäudes mit Holzfassade und und großen Fenstern. Eine Ecke des Obergeschoss kragt aus und wird von zwei schräg gestellten Stützen getragen, kräftige Farben betonen Fenster und Eingangsbereich.

Learning, Reimagined– The New Primary School in Bünningstedt

  • Education + Sport
  • New Construction
  • Sustainability
  • Accessibility + Inclusion

What does a school look like where collaboration, openness, and independence are second nature? To explore this question, Trapez set up a “Phase Zero” future workshop, bringing together teachers, students, parents, educators, and local authorities. Out of this dialogue, a shared vision emerged. Trapez then carried this vision forward through an intensive planning process, developing a spatial concept designed to enable truly innovative forms of learning.

That concept ultimately took form as a long, two-story main building paired with two compact “learning houses.” By eliminating corridors, the design transforms the entire school into a place of learning, filled with light, openness, and opportunities for exchange.

Project Type
New Construction of an Elementary School including Phase Null
Location
Ammersbek, Schleswig-Holstein
Client
Gemeinde Ammersbek
Gross Area
3.460 m²
Service Phases (HOAI)
1 - 9, Phase Null
Completion
2025
Awards
Selection - Day of Architecture Schleswig-Holstein, 2025
Kinder im Foyer einer Schule mit Treppe und Sitzmöglichkeiten

Generous, light-filled spaces open to the inside and outside alike. In place of conventional hallways, marketplace-style communal zones and a central learning hall form the heart of the school. Seating steps, cozy niches, and flexible furniture encourage varied uses and spontaneous encounters. The bright, welcoming foyer flows directly into a multifunctional space that serves as cafeteria, auditorium, and social hub all in one. A flexible music room adds another layer, shifting easily between classroom and stage.

Kind steht auf einer Galerie und schaut hinunter
Lesendes Kind sitzt in einem Einbaumöbel mit Nische, das sich unter einer Treppe befindet
Kinder im Eingangsbereich einer Schule mit bunt bestuhltem Foyer

At its core, the design supports independent learning. Open transitions, adaptable furnishings, and generous spaces create diverse settings and turn the campus into a vibrant learning landscape. Outdoor “green classrooms” extend the idea into nature. For the first to third grades, the learning houses encourage cross-age collaboration while providing shared community areas for everything from performances to individual support. The upper floor is home to the fourth grade as well as staff offices and workspaces. Even the transparent design of the administration area reinforces the school’s welcoming spirit.

Innenraum einer Schule mit Treppe, Garderobenmöbel und Sitzmöglichkeiten
Kinder sitzen auf einem Garderobenmöbel in einem Vorbereich eines Klassenzimmers
Kinder sitzen, spielen und lernen auf einem Teppich mit mit Möbeln in einem Vorbereich eines Klassenzimmers
Kinder sitzen in und vor einem zartblauen Regalmöbel mit eingebauter Sitznische und lesen
Innenraum einer Schule mit Treppe, Garderobenmöbel und Sitzmöglichkeiten und rennenden Kindern
Kinder sitzen an einem runden Tisch in einer Mensa einer Schule und spielen

Soft, calming colors, abundant daylight, open views, and tactile materials all contribute to a warm, positive environment that supports concentration and creativity. Children and adults alike feel at the center here. The school is not just a building but an invitation: to experience openness, diversity, and community—and to discover learning in new ways.

Außenaufnahme des  Eingangsbereichs eines zweigeschossigen Schulgebäudes mit flach geneigtem Satteldach, HOlzfassade und und großen Fenstern. Das Obergeschoss kragt aus, kräftige Farben betonen Fenster und Eingangsbereich.
Außenaufnahme eines Schulgebäudes mit Holzfassade und und großen Fenstern. Kräftige Farben betonen Fenster und Dachüberstand.
Außenaufnahme eines Schulgebäudes mit Holzfassade und und großen Fenstern. Kräftige Farben betonen Fenster und Eingangsbereich.

Constructed in solid masonry, the main building is complemented by timber-frame learning houses. Green roofs promote biodiversity and manage rainwater, while a photovoltaic system powers the geothermal energy supply, making sustainability a core part of the school’s design.

Photo Credits: Meike Hansen, archimage